برگزاری جلسات مزایده بناهای تاریخی در استان ها

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری بناهای تاریخی و فرهنگی، از برگزاری جلسات مزایده بناهای تاریخی در استان ها اطلاع داد.

برگزاری جلسات مزایده بناهای تاریخی در استان ها

شهاب طلایی گفت: به تازگی در مراسم مزایده ای که در شهر اصفهان برگزار گردید؛ 19 بنا به مزایده گذاشته شد که از این تعداد 17 بنا به سرمایه گذار تحویل داده شد تا بتوانند مطابق با کاربری مناسب، بازسازی و احیا نموده و به بهره برداری برسانند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته مزایده ها در تهران برگزار می شد اما از این به بعد جلسات مزایده در استان ها برگزار خواهد شد. این اتفاق برای اولین بار است که در تاریخ واگذاری های صندوق می افتد. جلسه بعدی مزایده ها نیز در استان لرستان برگزار می گردد. معتقدیم در واگذاری بناهای تاریخی باید ملاحظات اداره کل میراث فرهنگی استان ها را در نظر گرفت. ممکن است اداره کل میراث استان ملاحظه ای داشته باشد اما وقتی آن را رعایت نکنیم، سرمایه گذار و بنا برای واگذاری دچار چالش می شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: ما تغییر رویکرد دادیم از این به بعد در مزایده ها ملاحظات مختلف را در نظر بگیریم تا اگر بنایی نیازمند این است که فرد با سابقه ای آن را تغییر کاربری دهد؛ فردی که اهلیت دارد در این مزایده شرکت کند. در سنوات قبل بناها به افرادی واگذار می شد که در عمل نمی توانستند کاربری موردنیاز را به بنا بدهند در آن صورت بازسازی و تغییر کاربری دچار مشکل می شد، سرمایه گذار ضرر می کرد و بنا آسیب می دید. اما وقتی مزایده ها در استان برگزار گردد اداره های میراث از ابتدای واگذاری در جریان قرار می گیرند در صورتی که پیش از این گاهی در تهران بنا را به سرمایه گذار واگذار می کردیم اما استان آن را تحویل نمی داد.

طلایی با بیان اینکه معمولا افراد بومی در مزایده بناهای تاریخی شرکت می نمایند گفت: صندوق به عنوان بازوی اجرایی در کنار اداره کل استان ها است نه به عنوان رقیب و روبه روی اداره ها. قبل از برگزاری هر جلسه مزایده ای، به استان مورد نظر رفته و شرایط بناها را آنالیز می کنیم. الزامات را حل نموده و آن را برای واگذاری آماده خواهیم کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مهر 1402 بروزرسانی: 24 مهر 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8298

به "برگزاری جلسات مزایده بناهای تاریخی در استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری جلسات مزایده بناهای تاریخی در استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید